När glammen kom till byn

JOHAN:

Arbetet med boken har framförallt inneburit att jag återupptäckt det tidiga 80-talets glamrockscen med akter som Hanoi Rocks, Johnny Thunders och Lords Of The New Church.

    Till saken hör att jag var allt annat än hårdrockare när jag, år 1984, lärde känna Magnus. Jag var en 15-årig "rocker" och sångare/gitarrist i bandet Baby Dolls (jo, det var en medveten hälsning till New York dolls).

    Både musikaliskt och estetiskt var Andy McCoy, gitarriskt i Hanoi Rocks, min viktigaste förebild. Jag var visserligen en ung, blond grabb med äppelrunda kinder, men drömde om att ha långt korpsvart hår, likblek hy, knarkarsmala ben och rynkor likt en sliten Iggy Pop.
   

Här är ett axplock av de viktigaste låtarna skivsamlingen 1984:

 

1. Lost In The City – Hanoi Rocks

Den tuffaste låten från världens bästa debutalbum (jag är och har alltid varit fullkomligt befriad från distans och saklighet när det gäller Hanoi Rocks).

 

2. Born To Loose – Johnny Thunders

Man kan inte säga att Thunders låtar efter Dolls-åren har åldrats med heder. Men då, i början av 1980-talet, lät de oerhört bra.

 

3. Come Back Baby – The Protectors

Hela Köpings och Sveriges svar på Generation X med en av 80-talets bästa låtar.

 

4. Cleveland Rocks – Ian Hunter

Om jag måste välja en låt av Hunter blir det denna. Men nästan allt han gjort är bra.

 

5. Growing Up And I’m Fine – Mick Ronson

Ronson klarade sig aldrig särskilt bra som soloartist. Förutom när Bowie gav honom låtar...

 

6. Suffragette City – David Bowie

...och typiskt nog även lät Bowie bäst när han blev uppbackad av "the spider with the platinum hair", det vill säga Mick Ronson.

 

7. I'm Eighteen – Alice Cooper

"I've got a baby's brain and an old man's heart. Took eighteen years to get this far". Genialiskt.

 

8. Personality Crisis – New York Dolls

Vem behöver Mick Jagger när David Johansen är i toppform?

 

9. Om Jag Vore Kung – Easy Action

Popdänga från det riktiga Easy Action med Pelle Almgren på sång innan Peo Thyrén och Bosse "Zinny" Stagman snodde namnet.

 

10. Open Your Eyes – Lords Of The New Church

Var det glam, depprock eller New Wave? Jag undrar fortfarande.

P.S. Vill du läsa om och lyssna på svenska glamband som Road Rats (föregångare till Electric Boys) och Capitol Rockers, rekommenderas en visit på www.farbrorpunk.blogg.se. Kolla särskilt upp inläggen från hösten 2008.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0