Möte med Europes manager (del 2)



Thomas Erdtman anno 1979, när han

arbetade på skivbolaget CBS.

I förgrunden syns Frank Zappa.

 

MAGNUS:

Thomas Erdtman lutade sig tillbaka i fåtöljen, lyfte långsamt upp sina ben, placerade sina cowboyboots på det stora konferensbordet och böjde sig fram för att aska sin feta cigarr i närmaste blomkruka. Det var inget snack om saken. Den här mannen var en sann manager. Han bad oss berätta om vårt band.

 

JOHAN:

Andy och jag hade drabbats av tunghäfta. Det spelade mindre roll eftersom Magnus hade en lång utläggning om vår grundläggande inställning och vad underhållning egentligen innebär. Han pratade utan andningspauser och förstärkte sin vision med ett yvigt gestikulerande. Vi skulle bli större och ännu ballare än Kiss. Punkt slut.

 

MAGNUS:

Erdtman nickade:

”Ja, pyroteknik är ballt. Men det gäller att vara försiktig. På förra turnén fick Norum problem med sin gitarrkabel, precis i början av ett gig. Jag sprang ut på scenen för att hjälpa honom. Då exploderade en jävla rökbomb rakt upp i arslet på mig. Brände hål i jeansen på nolltid. Jag kan vara glad som sitter här idag.”

 

JOHAN:

Han spände plötsligt ögonen i oss. Kunde vi spela också? Jag halade fram kassetten, tillika vår första demo, som bara jag och Magnus medverkade på.

Erdtman lyssnade koncentrerat och diggade lätt med ena cowboydojan. Hans tuggande på cigarren blev allt intensivare och i slutet av fjärde låten for han upp ur stolen och började spela luftgitarr. Yes! Det var väl det vi visste. Skivkontrakt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0