Dan Reed och Tommy Denander

MAGNUS:
Den var knäckande bra. Jag spelade den hemma. På jobbet. Och i bilen.

    Jag pratar naturligtvis om den första plattan med Dan Reed Network. Året var 1988.

    Yale Bate spelade i stort sätt aldrig covers, men på klubben Victory på Hornsgatan i Stockholm gjorde vi ett undantag och körde Dan Reed-låten Ritual. Det var ett slags bevis på hur djupt berörda vi var.

    Ganska exakt samtidigt lärde vi känna gitarristen Tommy Denander. Om vi bortser från den där gången när jag jobbade i en musikaffär, som jag snart skulle få sparken ifrån, så träffades vi första gången på ett soundcheck när Yale Bate spelade på Hard Rock Café. Utan att överdriva, är Tommy en av de bästa gitarrister jag någonsin har hört. Det trevliga var att vi kom så bra överens att vi även började jobba ihop. Han producerade bland annat vår första maxi-singel. Och några år senare, när bandets tid var över, hade jag ett låtskrivarkontrakt med BMG, och jag spelade in allting i Tommys studio. Andra sköna minnen är när vi giggade på Kool Kats 5-årsparty tillsammans med Marcel Jacob och Hempo Hildén. Eller när vi körde Walk This Way, rap-ackompanjerad av Max Martin.

    Men plötsligt upphörde vår kontakt. Tills för bara några dagar sedan hade jag inte pratat med honom sedan 1993. Några nya vänner från Arizona, tipsade mig om att Dan Reed var i stan och att Tommy skulle gästspela med honom på Mosebacke. Så jag greppade telefonen.

    Det blev ett kärt återseende och Dan Reeds spelning var bland det märkligaste och bästa jag upplevt på mycket länge. Bland annat klev Tommy upp på scenen och tillsammans gjorde de ett sanslöst extranummer i form av Get To You.

    Efteråt gick hela gänget ut för att festa och när vi kom ner till Folkungagatan och passerade nedgången till Medborgarplatsens tunnelbanestation, låg där en utslagen gammal dam på marken. Jag skäms, men ingen av oss reagerade nämnvärt – förutom Dan Reed, som såg till att hon fick hjälp.

    En stor artist och tydligen en ännu större människa. 

    Tack för en fantastisk kväll.


Kommentarer
Postat av: Anonym

hmm...tycker att T denander kan sluta med sin fienliga inställning till..olika saker..

2011-12-29 @ 15:23:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0