”Stockholm, let me hear ya!”

Johan R Norberg, fångad på bild i musiktidningen Schlager,
hyllandes sina idoler på Gärdet i Stockholm, sommaren 1982.



JOHAN:

I maj 1982 anordnades den första riktiga rockfestivalen på Gärdet utanför Stockholm. Det var en fantastisk dag. Nästan hela den svenska rockeliten spelade (även om Ebba Grön lämnade återbud i sista stund). Därtill kröntes kvällen med inget mindre än det engelska postpunkbandet Siouxsie and the Banshees.

    Jag var givetvis först på plats. Bokstavligen.

    Redan vid åttatiden på lördagsmorgonen stod jag ivrig men frusen vid kravallstängslet längst fram vid scenen och väntade på att soundchecken skulle börja. Det blev en lång väntan. Först på eftermiddagen kom banden igång och de bästa spelade naturligtvis sist. Trots detta rörde jag mig inte ur fläcken, livrädd att förlora min centrala position i en publikskara som framåt kvällen uppgick till 40 000 personer.

    Några veckor senare hamnade jag dessutom i rocktidningen Schlager. I deras recension ingick ett foto av mig längst fram i publikhavet. Bilden fångar tydligt den jag var just då: 13 år och världens största rockfan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0