No More Mr. Bad Guy

 

Magnus – faktiskt inte alltid så hemsk som man skulle kunna tro.
Här tvingad att arbeta utan sin kära skinnpaj.

 

JOHAN:

Många inlägg har under senare tid handlat om mindre hedervärda karaktärsdrag hos Magnus. För att komplettera bilden av hans mångfacetterade personlighet, vill jag denna vecka lyfta fram hans positiva sidor. Det är ju trots allt påsk – en tid för omtanke och försoning.

 

MAGNUS:

Jag är givetvis alltför blygsam för att ha synpunkter på detta. Men jag måste erkänna att min inpiskade skitstövel-image är i fara.

 

JOHAN:

Först och främst ville Magnus alltid hjälpa oss andra att utvecklas som musiker. Hans skivsamling var som ett stort bibliotek där vi alltid kunde låna hem plattor för att förkovra oss i hårdrockens alla mysterier. Och varje gång han träffade någon polare som var bättre än mig på gitarr, så tjatade han om tips och riff som han därefter försökte lära ut till mig. Vanligtvis fattade jag inte ett smack – men det var omtänksamt.

 

MAGNUS:

Jo, det är ju som jag brukar predika: ”Kultur och bildning é aldri tungt å bära.”

 

JOHAN:

För Magnus var det alltid självklart att sätta bandet främst – även om det innebar personliga uppoffringar. Som exempel tvekade han inte att låna ut sin svincoola svarta skinnpaj till mig under våra första spelningar.

 

MAGNUS:

Den där jackan har alla i bandet lånat vid olika tillfällen. Och jag tror aldrig den tvättades. Med tiden luktade den som ett gammalt tält. Men den var snygg.

 

JOHAN:

Och det kanske mest extrema exemplet på hans givmildhet, var när Magnus gav bort sitt trumset till vår egen Jakob. Han hade nyss flyttat till Stockholm och inte hunnit skaffa sig ett eget. Men han fick rubbet

 

MAGNUS:

Ahh, ljuva minnen. Det var ett svart Ludwig Black Panther med dubbla 26-tumsbaskaggar. Jag hade fått syn på trummorna i en musikaffär och blev blixtförälskad. I boken ska jag berätta om hur jag inte hade råd att köpa dem men också om hur en ung kvinna som jag inte kände kom till oväntad undsättning.

 

JOHAN:

Synd bara att Jakob sålde trummorna nästan omedelbart. Men han behövde väl pengarna.

 

MAGNUS:

Hoppas att alla har haft en synnerligen fridsam påsk.

 


Johan med Magnus jacka 1986

 


Jakob med Magnus jacka 1988

 


Andy med Magnus jacka 1990    

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0