Världens snällaste kille – tyvärr

 

Om Tony bara visste vad han betytt för ett glammigt
hårdrockband från Lidingö (Sweden).

 

JOHAN:

En stor del av våren 1986 ägnades åt att omvandla Pontus från en vanlig hårdrocksdiggande Lidingösnubbe till en glammig värsting. Det var sannerligen inte enkelt. Pontus delade vår musiksmak och han tyckte det var kul att spela med oss. Men han var helt enkelt inte grabben som trivdes i kråsskjortor och smink. Vad var det för fel på gympadojor och blå jeans?

 

MAGNUS:

Pontus var och är en riktigt jordnära och reko grabb. Så mycket mer kan man egentligen inte begära av en kompis. Men kanske var det just det som var problemet. Det kan låta konstigt, men ofta handlar rock ’n’ roll om att försöka framstå som coolare än vad man egentligen är. Det är fullständigt normalt. Men just på den punkten var Pontus allt annat än normal.

 

JOHAN:

Det var som vanligt Magnus som beslutade om vad Pontus skulle ha för artistnamn. Efter moget övervägande meddelades att Tommy Alva var perfekt. Jag antar att han låtit sig inspireras av Tommy Lee i Mötley Crüe. Och Magnus var väldigt noga med att vi skulle uttala namnet ”Tammie” med tydliga amerikanska diftonger. Pontus sa inte ett ljud, men vi såg i hans blick att han inte tänkte uttala sitt nya namn över huvud taget.

 

MAGNUS:

I vanlig ordning har Johan missat en viktig poäng. Tommy Lee var visserligen en ruskigt skön trummis, men det var inte därifrån namnet togs. Som förebild stod istället Tony Alva – en av 70-talets stora skateboardikoner. Hans eget brädmärke slog dessutom knock på mig som redan då var en sucker för grafisk estetik.

 

JOHAN:

Debutgiget med Tommy Alva på bas, skedde efter veckor av hårt jobb med att få honom att acceptera en märklig mockaskjorta med långa fransar. Därmed återstod bara kajalpennan och en tuperad kalufs och – voilà – en fullfjädrad rockstjärna!

 

MAGNUS:

Jag minns att Pontus – förlåt, Tommy Alva – inte spelade ett enda fel på den där konserten. Men vad hjälpte det när han efter sista låten sprang in logen för att byta om och gnugga bort sminket så snabbt han kunde.


Kommentarer
Postat av: Stefan

Jag sa under många år Tommy Awa. Jag övertalade min polare att han hette Awa. Rasande pinsamt.

2010-02-16 @ 10:59:01
URL: http://www.palmqvist.nu
Postat av: Scatcat

Kära läsare,

Jag vill inte på något sätt förringa eller missunna herrarna Johan och Alis den självgoda glädje som herrarnas resonemang kring Pontus dåvarande inställning till tuperat hår och i viss mån smink verkar ge dom men jag känner åndå att stämning kräver att jag tar blad ifrån mun och ger Pontus lite upprättelse på image fronten, när det dessutom var jag som värvade Pontus och visste att han inte hade något emot coola rock kläder och smink, vilket jag naturligtvis hade förberett honom på att det var förutsättningen för att gå med i bandet. MEN....

Om ni hade kunnat se Andys skade glada min, då han som sårad, kickad basist i sin självpåtagna roll som ställföreträdande hår och makeup artist gick loss, med en frenesi som skulle få Vargens glupska slukande av Rödluvan att blekna, på den nya lilla, lilla blyga människan till basist och med konstens alla tillåtna (och otillåtna) medel tuperar, sminkar till fullständig oigenkänlighet och förvandlar Pontus till vad Andy och möjligtvis Alis tyckte var ett strålande resultat, hade då inte ert hårda omdömme vad gällande Pontus dåvarande coolhet veknat lite.

Förutom detta kan det tilläggas att ett par månader senare står Pontus, glatt av egen fri vilja, med smink och kråsskjorta och blir förevigad med Johan och mig i ett nystartad band som jag, om jag inte missminner mig, gick under det fantasifulla namnet "LIFELINE". För att inte tala om vad han tar sig för till vardags nuförtiden i det minst sagt glamorösa "The Poodles". Detta kanske kan få våra kortklippta TårtKennetar till författare stilla sig lite och inte klappa sig på bröstet så hårt att det hörs ända till Hägersten.

Med ödmjukaste hälsningar

eder

Scatcat

2010-02-16 @ 12:10:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0