Frisk eller cool?

Istället för huvudbonad.

 

 

JOHAN:

Den här vintern har varit en prövning för karaktären. Jag talar givetvis om mössor. Å ena sidan vore det onekligen skönt att hålla huvudet varmt. Å andra sidan är det fullständigt omöjligt att se tuff ut i toppluva. Det vet alla som försökt vara glammiga under 1980-talet. Man skulle ha långt hår. Punkt. Jag vet inte hur många gånger jag sprang till skolbussen tidiga vintermorgnar med dagens första cigarett i munnen och håret fortfarande blött efter en snabb dusch. Ofta var håret en enda stenhård iskaka när jag väl klev på bussen.

 

MAGNUS:

När jag fortfarande gick i högstadiet var det väldigt populärt med äppelschampo. Min styvpappa hade under en vinterresa i Tyskland inhandlat mig en flaska med kryptonitfärgat innehåll. Etiketten pryddes med det tydliga meddelandet ”FÜR FETTIGES HAAR”. Det bästa var att doften var betydligt starkare än de motsvarande produkterna på den svenska marknaden. Det gjorde mig till kung i duschen efter gympalektionerna. Och med denna smaksättning förvandlades kalufsen till en fantastisk Piggelin så fort man klev ut till minusgraderna på skolgården.

 

JOHAN:

För Magnus fanns det egentligen bara en sak som var värre än att bära mössa och vantar. Det var när repen ställdes in för att någon i bandet blivit förkyld eller kommit med någon annan dålig ursäkt för att slippa undan eftermiddagens sedvanliga repertoargenomgång. Med åren blev han därför allt mer bestämd på att hela bandet skulle bära varma kläder under vintermånaderna. Sagt och gjort. Jag tog för vana att ha en mössa i jackfickan som endast plockades fram precis innan jag anlände till replokalen. Men att jag även skulle haft mössa på mig i plugget? Glöm det.

 

MAGNUS:

Typiskt dig, Johan. Att hålla inne med dina koketta svagheter i drygt 20 år innan du vågar avslöja dem.


Kommentarer
Postat av: Fetisov

Piggelin med äppelsmak? Nä nu får Ni komma tillbaka till verkligheten pojkar. Det är de här små sakerna som skiljer det geniala från galenskapen...

2010-03-01 @ 21:58:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0